استاندار گیلان در نشست روز جهانی استاندارد در رشت اظهار داشت: پیش از انقلاب بسیاری از محصولات در کشور فقط مونتاژ (وصل کردن قطعات صنعتی پیش ساخته) می‌شد اما امروزه بسیاری از تولیدات ما با استانداردهای جهانی رقابت داریم و صادر کننده هستیم.

اسدالله عباسی ادامه داد: علاوه بر مونتاژ، مدتی هم تبلیغ کننده محصولات کشورهای خارجی بودیم؛ اما هم اینک با نخبه‌پروری و نبوغ علمی توانستیم روی پای خود بایستیم و با استانداردهای جهانی نیز رقابت داشته باشیم.

عباسی افزود: در گیلان نیز هر سال شاهد تغییراتی در بخش کیفیت تولیدات هستیم که این امر مهم است و باید تداوم یابد و از سوی دیگر، هم اینک میزان صادرات ما بیش از واردات شده است؛ این در حالی است که با اتمام پروژه راه آهن و آزاد راه، به طور حتم صادرات استان بیشتر خواهد شد به خصوص در برهه کنونی که می‌توانیم محصولات کشاورزی را به کشورهای مختلف صادر کنیم.

استاندار گیلان افزود: البته کسانی که در دستگاه‌های نظارتی همانند استاندارد کار می‌کنند باید بدون ملاحظه، کار خود را به درستی انجام دهند زیرا سخت‌گیری‌ها باعث می‌شود تا تولیدکنندگان خود را با استانداردها وفق دهند.

عباسی بیان کرد: تا چند سال گذشته کالاهایی که وارد می‌شد در بنادر معطل می‌ماند و از کیفیت آن کاسته می‌شد اما هم اینک امکانات مناسبی ایجاد شده تا این کالاها با سرعت عمل بیشتری ترخیص شوند و هدف ما این است که کالاهای مورد نیاز بدون تشریفات کاغذبازی و با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی در کمترین زمان در اختیار واحدهای تولیدی و بازار قرار گیرد.

افزایش صادرات با تولید کالای با کیفیت میسر می شود

وی خاطر نشان کرد: به طور حتم کالاهای باکیفیت تقاضا و مشتری زیادی خواهد داشت که این امر باعث افزایش صادرات می‌شود؛ البته بسته‌بندی محصولات نیز در میزان صادرات تاثیر دارد و به همین دلیل تولیدکنندگان ما باید تلاش کنند تا محصولات خود را با کیفیت بالا و با بسته‌بندی های مناسب ارائه دهند.

عباسی در ادامه به اهمیت مقوله سلامت در تولیدات اشاره کرد و گفت: کیفیت و استاندارد بودن مواد غذایی مهم‌تر از سایر کالاها است زیرا امنیت غذایی و سلامت آن برای مردم مهم است؛ اگر مواد غذایی استاندارد نباشد، مشکلات زیادی در جامعه به وجود خواهد آورد و به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به این بخش شود.

وی افزود: البته استاندارد و سلامت سایر کالاها و تولیدات چون خودرو نیز مهم هستند زیرا اگر استاندارد نباشند، جان مردم در خطر خواهد افتاد و به همین دلیل تولیدکنندگان ما باید تلاش کنند تا کالای باکیفیتی تولید کنند زیرا زندگی با کیفیت، نیاز به عرضه کالای باکیفیت دارد.

هدف استاندارد؛ احقاق حق زندگی با کیفیت برای مردم است

مدیرکل استاندارد گیلان در مراسم تجلیل از برترین های استاندارد گیلان گفت: ما در جهت احقاق حق زندگی با کیفیت برای مردم حرکت می کنیم.
مجتبی معصوم نژاد افزود: امروز یک قرن است که فرزندان نخبه این آب و خاک در یکی از مهمترین و فنی ترین سنگرهای صیانت از حقوق جامعه، شبانه روزی و جهادی تلاش می کنند که چتر ایمن استاندارد بر فراز مردمان سرزمین‌شان گسترده باشد.

معصوم نژاد با بیان اینکه ما به نمایندگی از دولت در جهت احقاق حق زندگی با کیفیت برای مردم حرکت می کنیم و نیت‌مان رضای خدا و هدفمان خدمت به مردم است، این یعنی همان اسم رمزی که رهبر عزیزمان خطاب به دولت مردمی فرمودند ” اسم رمز دولتها باید کسب رضای الهی و کار برای مردم باشد.

رشد شاخص‌های رضایت و کیفیت برای صنایعی چون مواد غذایی، شوینده ها و محصولات شیمیایی، محصولات سلولزی و کالای خانگی
وی با بیان اینکه ما باور داریم که تحول باید مستمر و هدفمند باشد، ادامه داد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ طرح‌های پایش کم فروشی و بسته بندی برای اولین بار به طور جدی و مستمر اجرا شد که مطابق آمار موجب خالص فروشی و کاهش میزان کم فروشی در بسته بندی های کالا از ۴۱ درصد به زیر ۲۰ درصد شد.
مدیرکل استاندارد گیلان خاطرنشان کرد: همچنین برای اولین بار در بهار ۱۴۰۲ طرح محاسبه نرخ رشد کیفیت با ۲۴ شاخص کیفیت بصورت آماری و علمی تحلیل شد. نتایج از انعکاس صادقانه نظرات مردم و همخوانی آن با ساختارهای بازار داشت.
وی افزود: شاخص‌های رضایت و کیفیت برای صنایعی چون مواد غذایی، شوینده ها و محصولات شیمیایی، محصولات سلولوزی و همچنین کالای خانگی که شرایط رقابتی دارند و حتی توان صادراتی نیز در آن وجود دارد با اعدادی بالای ۷۰ در صد با رضایت و کیفیت ادراک شده همراه بود.

استانداردسازی و ارزیابی انطباق خدمات بهزیستی، آموزشی، فرودگاه ها، فروشگاه های زنجیره ای، خدمات گردشگری و … برای اولین بار در کشور و استان گیلان
معصوم نژاد با اشاره به اینکه لیکن کالاهایی که در فضای انحصار تولید می شوند، نتایج قابل تاملی داشتند که حتی در برخی شاخص ها به ۵۰ درصد هم نمی رسید، گفت: استاندارد سازی و ارزیابی انطباق خدمات برای اولین بار در کشور و استان با در نظر گرفتن ورود به عرصه های متمایز فنی و کیفیت آفرین مدنظر قانون و مردم آغاز شده بطوری که استاندارد سازی و ارزیابی انطباق در خدمات بهزیستی با اولویت خانه های سالمندان، خدمات آموزشی با تمرکز بر مدارس ابتدایی و مهد کودک ها خدمات عمومی با اولویت فرودگاهها، ایستگاه های قطار و پایانه های مسافری ، فروشگاههای زنجیره ای ، خدمات حمل و نقل کالا با اولویت خدمات پستی و خدمات گردشگری با تمرکز به مراکز اقامتی و هتل ها اجرا شد.
وی تصریح کرد: همچنین برای اولین بار به منظور ارتقاء کیفیت خدمات پس از فروش کالاهای بادوام که به لحاظ رضایت مصرف کننده اهمیت بالایی دارد، اجباری شدن استاندارد خدمات پس از فروش دو کالای مهم یعنی خودرو و لوازم خانگی انجام شد.

رشد بیش از ۸۰۰ درصدی محصولات حلال و توسعه سهم تجارت محصولات ایران و گیلان
معصوم نژاد ادامه داد: با باور داشتن این موضوع که باید روشهای سنتی و ارتباطات بسته را با اقتصاد کنار گذاشت و استاندارد پویا می تواند محرک اقتصاد پر رونق باشد ، در دوران تحولی سازمان ملی استاندارد ایران با هدف توسعه سهم تجارت محصولات حلال با رشد بیش از ۸۰۰ در صدی برای صدور پروانه محصولات ایرانی در کشور و استان صادر شد.
مدیرکل استاندارد گیلان گفت: مواردی که بیان شد تنها گوشه ای از مجاهدت های اعضای خانواده بزرگ و تحول آفرین استاندارد گیلان است. خانواده ای بزرگ شامل کارکنان اداره کل استاندارد گیلان ، شرکت های بازرسی، آزمایشگاه همکار و مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی که بر اساس نقشه راه گام دوم انقلاب اسلامی مسیر تمدن سازی نوین و رسیدن به قله را به عنوان یک چشم انداز هدفمند و جامع از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی برای سرآمدی در دستور کار زندگی خود قرار داده اند .لازم می دانم از همت بلند و تلاش همکارانم در عرصه نظام استاندارد صمیمانه سپاسگزاری کنم.

گفتنی است در پایان این همایش از ۲۸ واحد برتر استانی در عرصه تولید محصول استاندارد و آزمایشگاه های همکار استاندارد، شرکتهای بازرسی و خدمات پس از فروش نمونه و … با اهداء لوح تقدیر و تندیس قدردانی شد.